ARTICLES / RESEARCH PAPER
Piracy in the online environment in the context of musical works - contemporary threats and legal consequences
More details
Hide details
1
Zakład Prawa Własności Intelektualnej, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska
Submission date: 2025-12-03
Final revision date: 2025-12-18
Acceptance date: 2025-12-18
Publication date: 2025-12-18
Corresponding author
Elżbieta Skrzek
Zakład Prawa Własności Intelektualnej, Akademia Leona Koźmińskiego, ul. Jagiellońska 57/59, 03-301, Warszawa, Polska
dot.pl 2025;(I)
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The article examines the phenomenon of online music piracy, with particular emphasis on its contemporary forms and the legal consequences arising from the infringement of copyrights in musical works. The first part discusses the notion of online piracy and the current scale of the phenomenon. It further presents modern forms of online music piracy, including peer-to-peer sharing, stream-ripping, illegal online services, the use of music fragments on social media, as well as the exploitation of musical content by artificial intelligence systems. The subsequent sections analyse the civil and criminal liability of users and online platforms. The article then addresses the consequences of piracy for creators and outlines methods of combating it, highlighting the need for a comprehensive approach combining legal, technological and educational measures. It ultimately argues that the effective protection of music in the digital environment requires cooperation between creators, online platforms and legislators, as well as the adaptation of existing regulations to a rapidly evolving technological landscape.
REFERENCES (25)
1.
Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple A., Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2001.
2.
Blichiewicz S., Problem piractwa muzycznego: alternatywne spojrzenie na spór o pobieranie muzyki z Internetu, [w:] Media–Kultura–Komunikacja Społeczna, UWM, Olsztyn 2013.
3.
Chmielnicka P., Dozwolony użytek prywatny a serwisy streamingowe w świetle prawa autorskiego, [w:] Internet a prawo autorskie, red. A. Niewęgłowski, M. Chrzanowski, Lublin 2016.
4.
Ćwiąkalski Z., Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. J. Barta, R. Markiewicz, Warszawa 2011.
5.
Drożdż I., Sączek K., Dozwolony użytek osobisty w Internecie a problem torrentów, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ” 2016/4, Kraków 2016.
6.
Dziuba E., Konstytucja internetu a własność intelektualna - Jak Akt o usługach cyfrowych chroni dobra niematerialne? [w:] Prawo Mediów Elektronicznych. Kwartalnik Naukowy 2024, nr 3.
7.
Golat R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2014.
8.
Gwioździk M., Prawo własności intelektualnej w muzyce i choreografii, Warszawa 2024.
9.
Jędrzejewski S., Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, „Kultura Współczesna” 2017, nr 3(96).
10.
Jingwen J., Copyrights Infringement Risks in AI-generated Cover Songs, School of Law, Beijing Foreign Studies University, Pekin.
11.
Koćwin J., Portale społecznościowe do wymiany plików a piractwo medialne, Wrocław 2018.
12.
Matlak A., Targosz T., Traple E., Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, [w:] Ustawy autorskie. Komentarze, t. II, red. R. Markiewicz, Warszawa 2021.
13.
Mazur A., Cichoń K., Utwór muzyczny w Internecie a prawo autorskie, [w:] Internet a prawo autorskie, Lublin 2016.
14.
Sobczyk J., Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Piractwo w sieci, Poznań 2022.
15.
Szczyrba M., Jak przemysł 4.0 ograniczył cyfrowe piractwo w świecie muzyki, [w:] Interdyscyplinarne badania młodych naukowców, red. B. Balon, Gliwice 2024.
16.
Worona J., 1.2. Koncepcja nowego ładu cyberprzestrzeni, [w:] J. Worona, Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy, Warszawa 2020.
17.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 130, str. 92).
18.
Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2025, poz. 24).
19.
Wyrok TS z dnia 10.04.2014 r., C-435/12, ACI Adam BV i in. v. Stichting de Thuiskopie i Stichting Onderhandelingen Thuiskopie vergoeding (EU:C:2014:254).
20.
Deloitte, Kradzież treści wideo w internecie. Analiza wpływu zjawiska piractwa treści audiowizualnych na gospodarkę Polski, Warszawa 2023.
21.
Deloitte, Piractwo w Internecie - straty dla kultury i gospodarki, Warszawa 2017.
22.
EUIPO (European Union Intellectual Property Office), Online Copyright Infringement in the EU. Full Report 2024.
23.
IFPI, Engaging with Music 2023 - Full Report, 2023.
24.
IFPI, Global Music Report 2025. State of the Industry.