ARTYKUŁY / PRACA ORYGINALNA
Piractwo w sieci w kontekście utworów muzycznych - współczesne zagrożenia i konsekwencje prawne
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Prawa Własności Intelektualnej, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska
 
 
Data nadesłania: 03-12-2025
 
 
Data ostatniej rewizji: 18-12-2025
 
 
Data akceptacji: 18-12-2025
 
 
Data publikacji: 18-12-2025
 
 
Autor do korespondencji
Elżbieta Skrzek   

Zakład Prawa Własności Intelektualnej, Akademia Leona Koźmińskiego, ul. Jagiellońska 57/59, 03-301, Warszawa, Polska
 
 
dot.pl 2025;(I)
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł analizuje zjawisko piractwa muzycznego w sieci, ze szczególnym uwzględnieniem jego współczesnych form oraz konsekwencji prawnych wynikających z naruszenia praw autorskich do utworów muzycznych. W pierwszej części omówiono pojęcie piractwa w sieci oraz aktualną skalę zjawiska. Przedstawiono również współczesne formy piractwa muzycznego w sieci, obejmujące peer-to-peer, stream-ripping, nielegalne serwisy internetowe, wykorzystywanie fragmentów utworów w mediach społecznościowych, a także wykorzystywanie muzyki poprzez systemy sztucznej inteligencji. W dalszej części pracy przeanalizowano odpowiedzialność cywilną i karną użytkowników oraz platform internetowych. Następnie omówiono konsekwencje piractwa dla twórców oraz przedstawiono metody przeciwdziałania piractwu wskazując na potrzebę kompleksowego podejścia łączącego instrumenty prawne, technologiczne i edukacyjne. Artykuł podkreśla, że skuteczna ochrona muzyki w środowisku cyfrowym wymaga współpracy twórców, platform internetowych oraz ustawodawcy, a także dostosowania istniejących regulacji do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej.
REFERENCJE (25)
1.
Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple A., Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2001.
 
2.
Blichiewicz S., Problem piractwa muzycznego: alternatywne spojrzenie na spór o pobieranie muzyki z Internetu, [w:] Media–Kultura–Komunikacja Społeczna, UWM, Olsztyn 2013.
 
3.
Chmielnicka P., Dozwolony użytek prywatny a serwisy streamingowe w świetle prawa autorskiego, [w:] Internet a prawo autorskie, red. A. Niewęgłowski, M. Chrzanowski, Lublin 2016.
 
4.
Ćwiąkalski Z., Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. J. Barta, R. Markiewicz, Warszawa 2011.
 
5.
Drożdż I., Sączek K., Dozwolony użytek osobisty w Internecie a problem torrentów, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ” 2016/4, Kraków 2016.
 
6.
Dziuba E., Konstytucja internetu a własność intelektualna - Jak Akt o usługach cyfrowych chroni dobra niematerialne? [w:] Prawo Mediów Elektronicznych. Kwartalnik Naukowy 2024, nr 3.
 
7.
Golat R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2014.
 
8.
Gwioździk M., Prawo własności intelektualnej w muzyce i choreografii, Warszawa 2024.
 
9.
Jędrzejewski S., Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, „Kultura Współczesna” 2017, nr 3(96).
 
10.
Jingwen J., Copyrights Infringement Risks in AI-generated Cover Songs, School of Law, Beijing Foreign Studies University, Pekin.
 
11.
Koćwin J., Portale społecznościowe do wymiany plików a piractwo medialne, Wrocław 2018.
 
12.
Matlak A., Targosz T., Traple E., Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, [w:] Ustawy autorskie. Komentarze, t. II, red. R. Markiewicz, Warszawa 2021.
 
13.
Mazur A., Cichoń K., Utwór muzyczny w Internecie a prawo autorskie, [w:] Internet a prawo autorskie, Lublin 2016.
 
14.
Sobczyk J., Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Piractwo w sieci, Poznań 2022.
 
15.
Szczyrba M., Jak przemysł 4.0 ograniczył cyfrowe piractwo w świecie muzyki, [w:] Interdyscyplinarne badania młodych naukowców, red. B. Balon, Gliwice 2024.
 
16.
Worona J., 1.2. Koncepcja nowego ładu cyberprzestrzeni, [w:] J. Worona, Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy, Warszawa 2020.
 
17.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 130, str. 92).
 
18.
Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2025, poz. 24).
 
19.
Wyrok TS z dnia 10.04.2014 r., C-435/12, ACI Adam BV i in. v. Stichting de Thuiskopie i Stichting Onderhandelingen Thuiskopie vergoeding (EU:C:2014:254).
 
20.
Deloitte, Kradzież treści wideo w internecie. Analiza wpływu zjawiska piractwa treści audiowizualnych na gospodarkę Polski, Warszawa 2023.
 
21.
Deloitte, Piractwo w Internecie - straty dla kultury i gospodarki, Warszawa 2017.
 
22.
EUIPO (European Union Intellectual Property Office), Online Copyright Infringement in the EU. Full Report 2024.
 
23.
IFPI, Engaging with Music 2023 - Full Report, 2023.
 
24.
IFPI, Global Music Report 2025. State of the Industry.
 
25.
Muso.com, „Piracy in the music industry”, https://www.muso.com/piracy-in... (dostęp z: 28.11.2025).
 
ISSN:2957-2150
Journals System - logo
Scroll to top